Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (III.31.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016. (I.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében és a 151. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 94. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pontjának 2.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 11. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A bölcsődei ellátás keretében nyújtott gondozásért fizetendő személyi térítési díjat a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ vezetője az 1. melléklet alapján állapítja meg. A személyi térítési díj összegét az intézmény vezetője tárgyév május 31. napjáig felülvizsgálja. A felülvizsgálat során megállapított új személyi térítési díj tárgyév június 1. napjától alkalmazandó.”
2. §
(1) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
3. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet
a) 5. §-ában az „az öregségi nyugdíj legkisebb” szövegrész helyébe az „a szociális vetítési alap” szöveg,
b) 13/A. § (1) bekezdésében az „az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb” szövegrész helyébe az „a szociális vetítési alap” szöveg
lép.
4. §
(1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2023. április 1-jén lép hatályba.
(2) Az 1. §, a 2. §, az 1. melléklet és a 2. melléklet 2023. május 1-jén lép hatályba.
dr. Juhos Szabolcs sk. Dr. Fülöp György sk.
jegyző polgármester
Végső előterjesztői indokolás
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016. (I.28.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: önkormányzati rendelet) alapján nyújtható támogatások összegének, valamint a jogosultság megállapítására vonatkozó jövedelemhatároknak a vetítési alapja jelenleg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, mely 2023. évben 28.500 Ft.
A 2022. november 30-án kihirdetett Magyarország biztonságát szolgáló egyes törvények módosításáról szóló 2022. évi L. törvény 2023. január 1. napjától bevezette a „szociális vetítési alap” fogalmat. A szociális vetítési alap elnevezés felváltotta a jogszabályokban használt „öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege” elnevezést. Az új fogalom a mindenkori öregségi nyugdíjminimummal azonos értelmű kifejezésként került bevezetésre. Tekintettel arra, hogy a helyi jogalkotás során az önkormányzati rendeleteknek illeszkedniük kell a jogrendszerbe, valamint összhangban kell, hogy álljanak a magasabb szintű jogszabályok által használt kifejezésekkel, indokolttá vált az új fogalom átvezetése a módosítással érintett önkormányzati rendeletben is.
A rendelettervezet a „szociális vetítési alap” fogalmának átvezetésén túl az alábbiakban megfogalmazott módosítási javaslatokat tartalmazza.
A gyermekétkeztetés tekintetében nyersanyagnorma emelésre a 2020. április 1-jei módosítást követően – a díjemelési tilalom miatt – 2022 júniusában került sor, melynek során a nyersanyagnorma díjai 2022. augusztus 1. napjától 2023. április 30. napjáig kerültek megállapításra.
A Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ a 2023. január 1. napjától érvényes közbeszerzési árak alapján áttekintette a 2023. évre vonatkozó élelmezési költségeket, és javaslatot tett a gyermekétkeztetés nyersanyagnormájára.
Megállapítható, hogy az élelmiszeripar ágazatot jellemző magas infláció jelentős nyersanyagnorma emelkedést eredményezett a gyermekétkeztetésben.
A gazdasági recesszió miatt az élelmiszerek drágulásának tendenciája várhatóan a jövőben is folytatódni fog. Tekintettel a fentiekre, továbbá figyelembe véve az érvényes közbeszerzési árakat, javasolt a nyersanyagnorma megemelése.
A Tiszaújvárosban működő iskolák, óvodák 2023. évre vonatkozó térítési díjait áttekintve megállapítható, hogy az önkormányzat által biztosított gyermekétkeztetésben – az állami fenntartású iskolák és a Tiszaújvárosi Napközi Otthonos Óvoda – közel azonos összegben, illetve alacsonyabb Ft/nap összegben került meghatározásra a nyersanyagnorma, mint az egyházi fenntartású intézményekben. A középiskolai kollégiumi ellátás tekintetében a jelentős nyersanyagnorma emelkedést az eredményezi, hogy napi 5-szöri étkezés biztosított a tanulók számára, melyből a vacsora döntően meleg étkezést jelent.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a értelmében fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie, melyre tekintettel a díjemelést tartalmazó rendeletmódosítás hatálybalépésének dátuma 2023. május 1. napja.
Fentiek alapján a személyi térítési díj összege tekintetében az új térítési díjat a változást követő hónap első napjától, azaz tárgyév június első napjától kell megállapítani, illetve megfizetni.
A Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ és a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ által végzett számítások alapján a bölcsődei ellátás keretében nyújtott gondozás egy ellátottra jutó intézményi térítési díjának összege 1.280 Ft/nap.
Az elmúlt évek jelentős minimálbér, illetve garantált bérminimum emelése miatt – annak érdekében, hogy az arra rászorultak az eddigi kedvezményeket, hasonló körben továbbra is igénybe tudják venni – áttekintésre kerültek az önkormányzati rendelet szabályai. Megállapítást nyert, hogy a gyermekes családok szociális biztonságának, életkörülményeinek fenntartása, illetve javítása érdekében módosítások szükségesek a szociális kedvezmény alapját képező jövedelemhatárok tekintetében, mind a bölcsődei gondozási díj, mind a gyermekétkeztetési térítési díj vonatkozásában.
Gondozási díj ellenében vehető igénybe a bölcsődei szolgáltatás azon családok esetében, ahol jelenleg az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap (28.500 Ft) 170%-át (48.450 Ft), egyedülállók esetén a 190%-át (54.150 Ft) meghaladja. A javaslat az, hogy a 170%-os, illetve a 190%-os jövedelemhatár kerüljön megemelésre családosok esetében a szociális vetítési alap összegének 380%-ára (108.300 Ft), míg egyedülálló szülők esetében a szociális vetítési alap összegének 400%-ára (114.000 Ft). Azon családok esetében, ahol az egy főre jutó havi jövedelem a fent javasolt jövedelemhatárokat nem haladja meg, a javaslat szerint az ellátás továbbra is térítésmentesen vehető igénybe.
A megemelt jövedelmi kategóriák kialakítása során figyelembe vett 2022. évi 19%-kal, majd a 2023. évi 16%-kal megnövekedett minimálbért, illetve ugyanezen években a 19%-kal, ezt követően a 14%-kal emelkedett garantált bérminimumot, valószínűsíthető, hogy legalább hasonló körben élhetnek a térítésmentesség lehetőségével az arra rászorulók, mint az előző években.
A bölcsődei ellátás keretében fizetendő gondozási díj 2013. évtől 100 Ft/nap/ellátott összegben került meghatározásra, melyet az elmúlt időszakban bekövetkezett, a gazdaságot érintő kedvezőtlen hatások miatt 2023. évben 20%-kal, 120 Ft/nap/ellátott összegre javasolt megemelni.
Tiszaújváros Város Önkormányzata annak a tiszaújvárosi lakóhellyel rendelkező tanulónak, aki életvitelszerűen lakóhelyén él, természetbeni ellátásként, egyéni rászorultság alapján intézményi gyermekétkeztetési térítési díjkedvezményt biztosít.
Annak érdekében, hogy a kedvezményben minél több szociálisan rászorult tanuló részesülhessen – a már korábban megfogalmazott gazdasági, jövedelmi változásokra tekintettel – az intézményi gyermekétkeztetés személyi térítési díj megállapítására vonatkozó kedvezmények jövedelmi értékhatára tekintetében a jelenlegi szabályozáshoz képest, átlagban 72%-os emelés javasolt.
A javaslat alapján a családban élő tanuló esetén a 80%-os térítési díjkedvezmény vonatkozásában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 150%-áról (42.750 Ft) 260%-ára (74.100 Ft), míg a 70%-os térítési díjkedvezmény vonatkozásában 180%-áról (51.300 Ft) 310%-ára (88.350 Ft), az 50%-os térítési díjkedvezmény esetében 200%-áról (57.000 Ft) 350%-ára (99.750 Ft), míg a 30%-os kedvezmény tekintetében a 220%-áról (62.700 Ft) a 380%-ára (108.300 Ft) kerül megemelésre. Az egyedülálló, gyám által nevelt tanuló esetén a 80%-os térítési díjkedvezmény jövedelmi értékhatára a szociális vetítési alap összegének 190%-áról (54.150 Ft) 330%-ára (94.050 Ft), a 70%-os kedvezmény esetében a 210%-áról (59.850 Ft) 360%-ára (102.600 Ft), míg az 50%-os térítési díjkedvezmény tekintetében 230%-áról (65.550 Ft) 400%-ára (114.000 Ft), a 30%-os kedvezmény esetén a szociális vetítési alap összegének 250%-áról (71.250 Ft) 430%-ára (122.550 Ft) kerül megemelésre.
A kedvezmények megállapítása tekintetében a jövedelmi értékhatárok meghatározásának alapját olyan egy, illetve kétkeresős családmodellek adták, ahol a jövedelmet a minimálbér, a családi pótlék, illetve egyedülállók esetén még a tartásdíj képezi.