TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
5/2023. (III.31.) önkormányzati rendelete
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2016. (III.31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (1)-(2) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 86. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pontjának 2.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2016. (III.31.) önkormányzati rendelet 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„Intézményi térítési díj változás esetén a személyi térítési díj összegét az intézmény vezetője felülvizsgálja. A felülvizsgálat alapján megállapított új személyi térítési díjat a változást követő hónap első napjától kell megállapítani, illetve megfizetni.”
2. §
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2016. (III.31.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
3. §
Ez a rendelet 2023. május 1-jén lép hatályba.
Dr. Juhos Szabolcs s. k. Dr. Fülöp György s. k.
jegyző polgármester
Végső előterjesztői indokolás:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 115. § (1) bekezdése értelmében a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeget, azaz az intézményi térítési díjat a fenntartónak tárgyév április 1-jéig meg kell állapítania, melynek összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Fentiekre tekintettel a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ és a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ szolgáltatásonként kiszámította a 2023. évi szolgáltatási önköltséget. A számítások alapján megállapítható, hogy a szolgáltatások önköltségének mértéke átlag 9,5%-kal növekedett az előző évhez képest.
A Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ a jelenleg érvényes közbeszerzési árak alapján áttekintette a 2023. évre vonatkozó élelmezési költségeket, és javaslatot tett a szociális étkeztetés, valamint az „Ezüsthíd” Gondozóházban és az „Ezüsthíd” Idősek Otthonában biztosított napi ötszöri étkezés nyersanyagnormájára, melyet a fenntartónak szintén meg kell határoznia. Az élelmiszer és nyersanyagárak emelkedésére tekintettel a szociális étkeztetés esetében 315 Ft/nap összegről 630 Ft/nap összegre, az időskorúak átmeneti és tartós intézményi ellátása esetén napi 705 Ft-ról 1375 Ft-ra javasolt a nyersanyag- norma megemelése.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások intézményi térítési díja – ami az ellátást igénybevevő által fizetett személyi térítési díj alapja – utoljára 2022. augusztus 1-jétől módosult rendeleti szinten. Akkor az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, valamint az időskorúak átmeneti és tartós intézményi ellátása esetében az intézményi térítési díj 10%-kal, a fogyatékkal élők nappali ellátásának térítési díja a személyi térítési díj megállapításához szintén 10%-kal, a hajléktalanok átmeneti ellátása tekintetében a kedvezmény figyelembevételével megállapított térítési díj ugyancsak 10%-kal került megemelésre. A 10%-os intézményi térítési díj emelés a fent említett esetekben döntően 10%-os személyi térítési díj emelkedést eredményezett.
A Szoctv. 115. § (1) bekezdése értelmében az intézményi térítési díj egy évben egy alkalommal korrigálható, ezért a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokért fizetendő személyi térítési díj megállapításának alapjául szolgáló intézményi térítési díj jelenleg érvényes összege felülvizsgálatra került. Megállapítást nyert, hogy a legtöbb térítési díjköteles ellátás esetében az üzemeltetési költségek növekedtek, a személyi kiadások emelkedése, valamint a tartósan magas energiaárak következtében a szolgáltatási önköltség összege jelentős mértékben nőtt.
Az ágazati jogszabályok értelmében az intézményi térítési díj a szolgáltatási önköltség mértékéig szabadon megállapítható, ugyanakkor Tiszaújváros Város Önkormányzata mindig arra törekedett, hogy a személyes szociális szolgáltatásokat igénybe vevők a lehető legkedvezőbb térítési díj ellenében juthassanak hozzá a számukra szükséges ellátásokhoz. Figyelembe véve azt a tényt, hogy a szolgáltatási önköltség és az intézményi térítési díj – az elmúlt időszakot jellemző kedvezőtlen gazdasági változások következtében – jelentős mértékben eltávolodtak egymástól, szükségessé vált az intézményi térítési díjak korrekciója, az önköltség és az intézményi térítési díj összegszerű közelítése annak érdekében, hogy egy későbbi, szükségszerű emelés ne eredményezzen drasztikus intézményi térítési díj, illetve ennek eredményeként személyi térítési díj emelkedést.
Fentiekre tekintettel, illetve összhangban a nyugellátások 2023. évi 15%-os emelésével, javasolt, hogy az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, valamint az időskorúak átmeneti és tartós intézményi ellátása esetében az intézményi térítési díj 15%-kal, a fogyatékkal élők nappali ellátásának intézményi térítési díja a személyi térítési díj megállapításához szintén 15%-kal, a hajléktalanok átmeneti ellátása tekintetében a kedvezmény figyelembevételével megállapított térítési díj ugyancsak 15%-kal kerüljön megemelésre. A 15%-os intézményi térítési díj emelés a fent említett esetekben döntően 15%-os személyi térítési díj emelkedést eredményez.
Javasolt továbbá az étkeztetés és a házi segítségnyújtás esetében a kedvezményeket meghatározó jövedelemsávokban az egy főre eső jövedelem összegének, vagyis a jelenlegi jogosultsági értékhatárnak 15%-kal történő megemelése. Ezáltal várhatóan kisebb számban fordul elő az az eset, hogy az ellátott által fizetendő személyi térítési díj - a nyugdíjemelés miatt bekövetkező „jövedelemsáv-ugrás” következtében - 15%-ot meghaladó mértékben emelkedik.
Javasolt továbbá, hogy a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében az intézményi térítési díj az önköltség szintjén kerüljön megállapításra, mely 2023. évben 235 Ft/Fő/ellátási napról 215 Ft/Fő/ellátási napra csökkent. A változás azonban az ellátottakat nem érinti, mivel minden jelzőrendszeres házi segítségnyújtást igénybe vevő szociálisan rászorult, így az ellátás igénybevételére térítési díjmentesen jogosult.
A gondozóházi ellátás esetén az intézményi térítési díj jelentős, havi 30.000 Ft-ot meghaladó emelkedése az ellátottak tekintetében nem jelent ilyen mértékű személyi térítési díjnövekedést, mivel az ellátást igénybe vevő által fizetett térítési díj (személyi térítési díj) a Szoctv. 117. § (1) bekezdés c) pontja értelmében az ellátott jövedelmének maximum 60%-a, tehát a személyi térítési díjemelkedés annak függvényében, hogy ki milyen összegű nyugellátással rendelkezik a nyugdíjemeléseket követően, egyénenként eltérő mértékű lehet.
Az idősotthoni ellátás esetében az ellátott által fizetendő személyi térítési díj, az intézményi térítési díjjal megegyező összeg, de maximum az ellátott havi jövedelmének a 80%-a, valamint amennyiben az ellátott jövedelmének a 80%-a nem éri el az intézményi térítési díj mértékét, a hozzátartozó vállalhatja a 80%-os jövedelemhányad intézményi térítési díj mértékéig történő kiegészítését. Az intézmény tájékoztatása szerint az idősek otthonában továbbra is 5 ellátott esetében - mivel a jövedelmének a 80%-a nem éri el az intézményi térítési díj mértékét - a hozzátartozó kiegészíti a 80%-os jövedelemhányadot az intézményi térítési díj mértékéig. Figyelembe véve a nyugdíjemelések mértékét, vélhetően a térítési díjváltozást követően sem lesz indokolt nagyobb létszámú ellátott esetében a hozzátartozó, vagy esetleg készpénzvagyon bevonása a térítési díj kiegyenlítése céljából.
A Hajléktalanok Átmeneti Szállásának igénybevevői esetében javasolt 15%-os térítési díjemelkedés, ami havi 300 Ft, illetve 600 Ft összegű személyi térítési díjemelkedést jelent, tekintve, hogy a kedvezmény jelentős, így a személyi térítési díj a jövedelemmel rendelkezők esetében meglehetősen alacsony szinten került megállapításra, aránytalan terhet nem ró az ellátottak számára.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a értelmében fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie, melyre tekintettel a díjemelést tartalmazó rendeletmódosítás hatálybalépésének dátuma 2023. május 1. napja. Fentiek alapján a személyi térítési díj összege tekintetében az új térítési díjat a változást követő hónap első napjától, azaz tárgyév június első napjától kell megállapítani, illetve megfizetni. A változás a rendelet 8. § (2) bekezdésében átvezetésre került.