Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének
16/2023. (VI.30.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII.27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az I. és a II. Fejezet tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a III. Fejezet tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 2. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pontjának 2.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 19. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Eseti jelleggel természetbeni települési támogatásra jogosult az a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó kérelmező,)
„d) a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a 250%-át, egyedül élő vagy egyedülálló személy esetében a 300%-át, és”
2. §
(1) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 22. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az ápolás, gondozás céljából nyújtott települési támogatást egy évre, a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kell megállapítani.”
(2) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 22. § (7) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az (1) bekezdésben foglalt feltételek alapján megállapított települési támogatást a polgármester megszünteti, ha]
„f) azt az ápolást végző személy kérte,”
(3) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 22. § (7) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
[Az (1) bekezdésben foglalt feltételek alapján megállapított települési támogatást a polgármester megszünteti, ha]
„g) az ápolást végző személy meghal.”
(4) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 22. §-a a következő (13) bekezdéssel egészül ki:
„(13) A (7) bekezdés g) pontja szerinti esetben a települési támogatásra való jogosultságot a haláleset napjával, a támogatás folyósítását a haláleset időpontja hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.”
3. §
(1) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 26. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A hulladékszállítási díjtámogatásra való jogosultság megszűnik, ha
a) az igénybe vevő elhunyt,
b) az igénybe vevő Tiszaújvárosból elköltözött,
c) az (1) bekezdésben meghatározott jogosultságot kizáró körülmény következik be.”
(2) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 26. §-a a következő (7a) bekezdéssel egészül ki:
„(7a) Hivatalból indult eljárás esetén a hulladékszállítási díjtámogatásra való jogosultságot a jogosultság megszűnésének napjával, a támogatás folyósítását a jogosultság megszűnése hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.”
(3) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 26. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A hulladékszállítási díjtámogatásra való jogosultság megszűnését a jogosult vagy közeli hozzátartozója köteles a jogosultság megszűnésétől számított 15 napon belül a Polgármesteri Hivatalban bejelenteni, ellenkező esetben az elrendelés napján érvényes jegybanki alapkamattal növelten kell a jogosulatlanul igénybevett támogatást visszafizetni.”
4. §
(1) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 27. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) A támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha
a) az igénybe vevő vagy a házastársa/élettársa a szolgáltatóval az előfizetői szerződést megszüntette, és a szolgáltatás igénybevételét megszakította,
b) az igénybe vevő elhunyt,
c) az igénybe vevő Tiszaújvárosból elköltözött,
d) az (1) bekezdésben meghatározott jogosultságot kizáró körülmény következik be.”
(2) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 27. §-a a következő (8a) bekezdéssel egészül ki:
„(8a) Hivatalból indult eljárás esetén a kábel TV előfizetési díjtámogatásra való jogosultságot a jogosultság megszűnésének napjával, a támogatás folyósítását a jogosultság megszűnése hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.”
(3) A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 27. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(9) A támogatásra való jogosultság megszűnését a jogosult vagy közeli hozzátartozója köteles a jogosultság megszűnésétől számított 15 napon belül bejelenteni a Polgármesteri Hivatalban, ellenkező esetben az elrendelés napján érvényes jegybanki alapkamattal növelten kell a jogosulatlanul igénybevett támogatást visszafizetni.”
5. §
A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet
1. 3. § (2) bekezdés a) pontjában a „két és félszeresét” szövegrész helyébe az „a 300%-át” szöveg,
2. 7. § (4) bekezdésében a „300%-át” szövegrész helyébe a „350%-át” szöveg,
3. 8. § (1) bekezdésében a „220%-át” szövegrész helyébe a „270%-át” szöveg és a „250%-át” szövegrész helyébe a „300%-át” szöveg,
4. 9. § (1) bekezdésében a „130%-át” szövegrész helyébe a „170%-át” szöveg és a „170%-át” szövegrész helyébe a „210%-át” szöveg,
5. 10. § (2) bekezdésében a „határozat meghozatalát követő” szövegrész helyébe a „támogatás kiutalásától számított” szöveg,
6. 11. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a „230%-át” szövegrész helyébe a „260%-át” szöveg és a „260%-át” szövegrész helyébe a „290%-át” szöveg,
7. 11. § (2) bekezdésében a „170%-át” szövegrész helyébe az „a 200%-át” szöveg,
8. 12. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a „300%-át” szövegrész helyébe a „320%-át” szöveg,
9. 12. § (3) bekezdés a) pontjában a „140%-a” szövegrész helyébe az „a 160%-a” szöveg, a „150%-át” szövegrész helyébe az „a 170%-át” szöveg és a „200%-át” szövegrész helyébe az „a 220%-át” szöveg,
10. 12. § (3) bekezdés b) pontjában a „100%-a” szövegrész helyébe az „a 140%-a” szöveg, a „150-300%-a” szövegrész helyébe az „a 170-320%-a” szöveg és a „200-300%-a” szövegrész helyébe a „220-320%-a” szöveg,
11. 13. § (1) bekezdésében a „220%-át” szövegrész helyébe a „270%-át” szöveg és a „250%-át” szövegrész helyébe a „300%-át” szöveg,
12. 15. § (3) bekezdés a) pont aa) alpontjában a „250%-át, fogyatékossági támogatás esetén a 300%-át” szövegrész helyébe az „a 360%-át” szöveg,
13. 15. § (3) bekezdés a) pont ab) alpontjában az „500%-át” szövegrész helyébe az „550%-át” szöveg,
14. 15. § (3) bekezdés a) pont ac) alpontjában a „600%-át” szövegrész helyébe a „650%-át” szöveg,
15. 15. § (3) bekezdés a) pont ad) alpontjában a „700%-át” szövegrész helyébe a „780%-át” szöveg,
16. 22. § (1) bekezdésében a „220%-át” szövegrész helyébe a „280%-át” szöveg,
17. 23. § (5) bekezdésében az „összegét” szövegrész helyébe az „összegének a 300%-át” szöveg
lép.
6. §
Ez a rendelet 2023. július 1-jén lép hatályba.
Dr. Juhos Szabolcs s. k. Dr. Fülöp György s. k.
jegyző polgármester Végső előterjesztői indokolás
Tiszaújváros Város Önkormányzatának szociális ellátórendszere kiterjed az időskorú, az egészségügyi problémákkal küzdő, valamint a hátrányos helyzetű, nehéz szociális körülmények között élő lakosokra, gyermeket nevelő családokra. A támogatási rendszer változó körülményekhez rugalmasan alkalmazkodó működtetésére az önkormányzat nagy hangsúlyt helyez.
Az önkormányzati rendelet 2021-ben történő hatályba lépését követően a nyugdíjak 2022. évben 13,4%-kal, 2023. január 1-jétől 15%-kal emelkedtek, továbbá nőtt a minimálbér (2022. évben 19,74%-kal, 2023. évben 16%-kal) és a garantált bérminimum (2022. évben 18,72%-kal, 2023. évben 14%-kal) is. Ugyanakkor az elmúlt időszakban tapasztalható drasztikus élelmiszerár emelkedés, a megemelkedett energiadíjak, a növekvő infláció megnehezítette a lakosság életét, különösen azokét, akik már egyébként is nehéz körülmények között éltek.
A fentiekben jelzett gazdasági folyamatok együttes hatása szükségessé tették – a lakosság minél szélesebb körben történő támogatása, illetve a támogatotti kör szűkülésének elkerülése érdekében – a pénzbeli és a természetbeni szociális ellátások szabályainak áttekintését, és annak gyakorlati tapasztalatokra alapozott módosítását.
A módosításra javasolt ellátások közé tartozik a rendkívüli települési támogatás, mely eseti jelleggel és havi rendszerességgel (hat hónapra) nyújtható, ezen kívül megállapítható gyógyszer és gyógyászati segédeszköz támogatásként, elhunyt személy eltemettetésének költségeihez történő hozzájárulásként, és rendkívüli gyermekvédelmi támogatásként is.
A fentieken túl javasolt módosítani a települési támogatáson belül nyújtott ellátásokra vonatkozó szabályokat is, mert ezen ellátások esetén nyílik lehetőség a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez történő hozzájárulásra, valamint a lakhatáshoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek, és a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személyek támogatására.
A társadalmi, gazdasági környezet okozta változásokhoz igazodva az elmúlt időszakban folyamatos volt az önkormányzati rendelet szabályainak áttekintése az arra rászorulók biztonságának fenntartása és javítása érdekében.
Tekintettel arra, hogy az önkormányzati rendelet által biztosított támogatások a különböző jövedelmi viszonyokkal rendelkező és eltérő élethelyzetben lévő rászorultak támogatását szolgálják, a módosítással érintett jogosultsági jövedelemhatárok és támogatási összegek tekintetében – az adott ellátások sajátosságainak, eltérő jellegének, valamint a célcsoportok jövedelmi viszonyainak a figyelembevételével – különböző rendezőelv érvényesül.
A javasolt módosítás során szinte valamennyi ellátás esetében sor került a jelenlegi jogosultsági értékhatárok, illetve egyes ellátási formák esetében a támogatás összegének megemelésére.
A rendkívüli települési támogatás keretén belül a jogosultsági jövedelemhatár tekintetében az emelések mértéke 6-30% között mozog, mely érinti az eseti és havi rendszerességgel nyújtott rendkívüli települési támogatást, a gyógyszer kiadások és gyógyászati segédeszköz beszerzése, valamint a temetési költségek hozzájárulása céljából, továbbá a gyermekvédelmi támogatásként nyújtott rendkívüli települési támogatást. A jogosultsági jövedelemhatárok emelésén túl, néhány támogatás esetében a támogatási összeg módosítása is indokolttá vált. A rendkívüli települési támogatás tekintetében a tárgyévben – egy család esetében – nyújtható támogatás együttes összegének megemelése javasolt a szociális vetítési alap összegének a 300%-áról (85.500 Ft) 350%-ára (99.750 Ft). Továbbá javasolt a gyógyszerkiadások viseléséhez, valamint a gyógyászati segédeszköz beszerzéséhez nyújtott rendkívüli települési támogatás tárgyévben nyújtható együttes összegének a megemelése is a szociális vetítési alap összegének a 170%-áról (48.450 Ft) 200%-ára (57.000 Ft), mert ez az ellátás így biztosít lehetőséget arra, hogy szükség esetén az önkormányzat évente több alkalommal nyújthasson támogatást. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott rendkívüli települési támogatás esetében – a megemelkedett temettetési költségekre tekintettel – javasolt a támogatás összegének megemelése, mely alapján az ellátás összege a szociális vetítési alap összegének 140%-áról (39.900 Ft) 160%-ára (45.600 Ft), illetve a szociális vetítési alap összegének 100%-áról (28.500 Ft) 140%-ára (39.900 Ft) módosul.
A települési támogatás keretén belül a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott támogatás esetében 8-44% közötti jogosultsági jövedelemhatár emelés javasolt, míg a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére nyújtott adósságcsökkentési települési támogatásnál – a módosítás során egy kategóriába sorolt – egyedül élők és egyedülállók esetében átlag 27,6%-os emelés, míg egyéb esetben 25%-os emelés indokolt, tekintettel arra, hogy ezen támogatások a rendkívül nehéz anyagi körülmények között élő háztartások lakhatását, lakókörülményeinek megőrzését segítik. A 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére nyújtott települési támogatás jogosultsági értékhatárát a szociális vetítési alap összegének a 280%-ában (79.800 Ft) javasolt meghatározni. Tekintettel arra, hogy a támogatás mellett a napi 4 órában végzett keresőtevékenység megengedett, a megemelkedett bérek miatt, azonban a jelenleg érvényes jövedelemhatár (62.700 Ft) alkalmazásával, a napi 4 órában, minimálbérrel történő foglalkoztatás esetén már nem kerülhet sor jogosultság megállapítására.
A fentieken túl javasolt az önkormányzati rendelet alapján megállapított támogatások visszafizetésének elrendelése, illetve a köztemetés költségének megtérítése esetén a méltányosságból történő részletfizetés vagy elengedés jogosultsági jövedelmi értékhatárának a szociális vetítési alap 250%-ról (71.250 Ft), illetve 100%-áról (28.500 Ft) egységesen a 300%-ára (85.500 Ft) történő megemelése.
Tiszaújváros Város Önkormányzata a pénzben és a természetben nyújtott szociális ellátások rendszerével igyekszik biztosítani a nehéz szociális körülmények között élő, hátrányos helyzetű családok életkörülményeinek javítását, valamint lakhatási feltételeinek megőrzését. A törekvés az, hogy a szociálisan rászorult, a gyermeket nevelő családok, az időskorúak, az egészségügyi problémákkal küzdő, illetve a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek és családjaik anyagi és szociális biztonsága a szociális támogatások megőrzésével a jövőben is biztosítva legyen.
A fentieken túl a rendelettervezetben – az önkormányzati rendeletben foglaltakhoz képest – a gyakorlati tapasztalatok alapján kisebb pontosításokra is sor került.