TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

17/2023. (VIII.31.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló

14/2021. (VIII.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a II. Fejezet tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a III. Fejezet tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 2. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pontjának 2.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. §

A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 7. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A tárgyévben nyújtott rendkívüli települési támogatás együttes összege – a természetben nyújtott tüzelősegélyre biztosított rendkívüli települési támogatás, valamint a 7/D–7/F. §-ban és a 11–13. §-ban szabályozottak kivételével – egy család esetében a szociális vetítési alap összegének a 350%-át nem haladhatja meg.”

 

 

2. §

A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet a következő 7/D–7/F. §-sal egészül ki:

„7/D. §

(1) Villamosenergia díj támogatásként eseti jelleggel megállapított rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy,

a) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a 460%-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén az 500%-át, és

b) a villamosenergiát legalább egy hónapban a lakossági piaci költségeket tükröző áron vételezte, és

c) életvitelszerűen a támogatással érintett ingatlanban lakik.

(2) A villamosenergia díj támogatás ugyanazon lakásra vagy lakóházra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban vagy lakóházban élő személyek és családok számától, kivéve az egy lakóházban élő azon személyeket, családokat, akik külön-külön mérőórával rendelkeznek.

(3) A villamosenergia díj támogatásként nyújtott rendkívüli települési támogatás ugyanazon személynek egy ingatlan vonatkozásában állapítható meg.

(4) A kérelem tárgyév december 31. napjáig egy alkalommal nyújtható be.

(5) A villamosenergia díj támogatás iránt benyújtott kérelem elbírálásához a 2. § (2) bekezdésben felsoroltakon kívül szükséges az egyetemes villamosenergia szolgáltató által – a támogatással érintett ingatlan vonatkozásában – kiállított, a kérelem benyújtását megelőző, 3 hónapnál nem régebbi dokumentum a villamosenergia lakossági piaci költségeket tükröző áron történő igénybevételéről és összegéről.

(6) A támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától számított hat hónapra terjedő időszakra, de legfeljebb tárgyév december 31. napjáig állapítható meg.

(7) A (6) bekezdés alapján meghatározott időszakra megállapított támogatás havi összege az egyetemes villamosenergia szolgáltató által kiállított dokumentumban szereplő, a villamosenergia lakossági piaci költségeket tükröző áron történő igénybevételének összege, de legfeljebb havi 5.000 Ft.

(8) A (7) bekezdés alapján megállapított támogatás egy összegben kerül folyósításra.

(9) A villamosenergia díj támogatás a földgázenergia díj támogatással vagy a tűzifa megvásárlását segítő támogatással együttesen is megállapítható.

7/E. §

(1) Földgázenergia díj támogatásként eseti jelleggel megállapított rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy,

a) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a 460%-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén az 500%-át, és

b) a földgázenergiát legalább egy hónapban a versenypiaci költségeket tükröző áron vételezte, és

c) életvitelszerűen a támogatással érintett ingatlanban lakik.

(2) A földgázenergia díj támogatás ugyanazon lakásra vagy lakóházra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban vagy lakóházban élő személyek és családok számától, kivéve az egy lakóházban élő azon személyeket, családokat, akik külön-külön mérőórával rendelkeznek.

(3) A földgázenergia díj támogatásként nyújtott rendkívüli települési támogatás ugyanazon személynek egy ingatlan vonatkozásában állapítható meg.

(4) A kérelem tárgyév december 31. napjáig egy alkalommal nyújtható be.

(5) A földgázenergia díj támogatás iránt benyújtott kérelem elbírálásához a 2. § (2) bekezdésben felsoroltakon kívül szükséges az egyetemes földgázszolgáltató által – a támogatással érintett ingatlan vonatkozásában – kiállított, a kérelem benyújtását megelőző, 3 hónapnál nem régebbi dokumentum a földgáz versenypiaci költségeket tükröző áron történő igénybevételéről és összegéről.

(6) A támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától számított hat hónapra terjedő időszakra, de legfeljebb tárgyév december 31. napjáig állapítható meg.

(7) A (6) bekezdés alapján meghatározott időszakra megállapított támogatás havi összege az egyetemes földgázszolgáltató által kiállított dokumentumban szereplő, a földgáz versenypiaci költségeket tükröző áron történő igénybevételének összege, de legfeljebb havi 15.000 Ft.

(8) A (7) bekezdés alapján megállapított támogatás egy összegben kerül folyósításra.

(9) A földgázenergia díj támogatás és a villamosenergia díj támogatás együttesen is megállapítható.

(10) Földgázenergia díj támogatásra nem jogosult az a személy, akinek tárgyévben tűzifa megvásárlását segítő támogatás vagy természetben nyújtott tüzelősegélyre biztosított rendkívüli települési támogatás került megállapításra.

7/F. §

(1) Tűzifa megvásárlását segítő támogatásként eseti jelleggel megállapított rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy,

a) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a 460%-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén az 500%-át, és

b) az (5) bekezdésben meghatározott számla alapján tűzifát vásárolt, és rendelkezik fatüzelésű fűtőberendezéssel, és

c) életvitelszerűen a támogatással érintett ingatlanban lakik, és

d) tárgyévben nem részesült természetben nyújtott tüzelősegélyre biztosított rendkívüli települési támogatásban.

(2) A tűzifa megvásárlását segítő támogatás ugyanazon lakóházra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakóházban élő személyek és családok számától.

(3) A tűzifa megvásárlását segítő támogatásként nyújtott rendkívüli települési támogatás ugyanazon személynek egy ingatlan vonatkozásában állapítható meg.

(4) A kérelem tárgyév december 31. napjáig egy alkalommal nyújtható be.

(5) A tűzifa megvásárlását segítő támogatás iránt benyújtott kérelem elbírálásához a 2. § (2) bekezdésben felsoroltakon kívül szükséges a kérelmező vagy házastársa/élettársa nevére szóló, a kérelem benyújtását megelőző, 3 hónapnál nem régebben kiállított tűzifa megvásárlását igazoló számla (a továbbiakban: számla).

(6) A támogatás összege az (5) bekezdésben meghatározott számlán szereplő kifizetett összeg, de legfeljebb 90.000 Ft.

(7) A (6) bekezdésben meghatározott támogatási összeg megállapításához egyidejűleg több számla is benyújtható.

(8) A tűzifa megvásárlását segítő támogatás a villamosenergia díj támogatással együttesen is megállapítható.

(9) Tűzifa megvásárlását segítő támogatásra nem jogosult az a személy, akinek tárgyévben földgázenergia díj támogatás került megállapításra.

(10) A Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálata környezettanulmány útján a fatüzelés alkalmazhatóságát ellenőrizheti.”

3. §

A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Egyszeri év végi támogatásra az az (1) bekezdésben meghatározott személy jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének az 560%-át, egyedül élők vagy egyedülállók esetén a 700%-át.”

4. §

A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 26. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hulladékszállítási díjtámogatásra való jogosultság megszűnik, ha)

c) az (1) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételek már nem állnak fenn.”

5. §

A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 27. § (7) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha)

d) az (1) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételek már nem állnak fenn.”

6. §

A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

7. §

A pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról szóló 14/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet 25. § (1) bekezdésében az „a 450%-át” szövegrész helyébe az „az 560%-át” szöveg lép.

8. §

Ez a rendelet 2023. szeptember 1-jén lép hatályba.

 

 

Dr. Juhos Szabolcs s.k.       Dr. Fülöp György s.k.

jegyző polgármester Végső előterjesztői indokolás

 

A városlakók szociális biztonságának megőrzése érdekében az Önkormányzat kiemelt figyelmet fordít az időskorú, az egészségügyi problémákkal küzdő, valamint a hátrányos helyzetű, nehéz szociális körülmények között élő lakosokra, a munkanélküliekre, valamint a gyermeket nevelő családokra, ezért a minél hatékonyabb szociális háló kiépítése érdekében a jelen rendeletmódosítás során sor kerül az önként vállalt feladatként nyújtott év végi támogatások jogosultsági jövedelemhatárainak módosítására, valamint a rezsitámogatások (a villamosenergia díj, a földgázenergia díj, valamint a tűzifa megvásárlását segítő támogatás) ismételt bevezetésére.

 

Az év végi támogatások esetében a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy évről évre csökken a támogatásban részesülő személyek, családok száma. Annak érdekében, hogy az eddigi támogatotti kör továbbra is jogosult maradhasson, illetve, hogy a támogatásokban több kérelmező részesülhessen, a jogosultsági jövedelemhatárok tekintetében az alábbi módosítások javasoltak.

Az egyszeri év végi támogatásnál a családban élők esetén javasolt a jogosultsági jövedelemhatárt a szociális vetítési alap összegének a 460%-áról (131.100 Ft) az 560%-ára (159.600 Ft- 21,7%-os emelés), míg az egyedül élők vagy egyedülállók esetén az 560%-áról (159.600 Ft) a 700%-ára (199.500 Ft – 25%-os emelés) megemelni.

Gyermekes családok év végi támogatása esetén javasolt a jogosultsági értékhatárt a szociális vetítési alap összegének a 450%-a (128.250 Ft) helyett az 560%-ában (159.600 Ft – 24,4%-os emelés) meghatározni.

 

A 2022. évben kialakult energiaválság miatt drasztikusan megemelt energiaárak következtében, rezsitámogatás céljából az Önkormányzat a rendkívüli települési támogatás keretén belül új ellátásként vezette be – 2022. december 1-jétől 2023. július 31. napjáig terjedő időszakra – a villamosenergia díj, a földgázenergia díj, valamint a tűzifa megvásárlását segítő támogatást.

A jelenleg rendelkezésre álló információk szerint a kormányzat rezsipolitikája az eddigi feltételek szerint továbbra is fennmarad, azaz a lakossági átlagfogyasztás mértékéig biztosítja a kormány az olcsóbb díjazást. Fentiekre tekintettel javasolt a villamosenergia- és a földgázenergia díj támogatást, valamint a tűzifa megvásárlását segítő támogatást 2023. szeptember 1. napjától ismételten bevezetni a rendkívüli települési támogatás ellátási formáiként, az alábbi feltételek szerint.

A támogatás igénylésének javasolt feltételrendszere:

A rendelettervezetben a rezsitámogatások jogosultsági értékhatára egyedül élő vagy egyedülálló kérelmező esetén ismét a szociális vetítési alap összegének az 500%-ában (142.500 Ft), családos kérelmező esetén a szociális vetítési alap összegének a 460%-ában (131.100 Ft) került meghatározásra. Javasolt, hogy a villamosenergia- és földgázenergia díj támogatás ugyanazon lakásra vagy lakóházra csak egy jogosultnak, tárgyévben egy alkalommal, és egy felhasználási hely tekintetében kerüljön megállapításra, kivéve az egy lakóházban élő azon személyeket, családokat, akik külön-külön mérőórával rendelkeznek. A tervezett rendeletmódosítás szerint a kérelmezőknek a fogyasztási hely tekintetében a szolgáltató által kiállított dokumentummal kell igazolniuk – a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapnál nem régebbi számla alapján – hogy legalább egy hónapban a villamosenergiát lakossági piaci áron, míg a földgázt versenypiaci költségeket tükröző áron vételezték. A villamosenergia díj támogatás a földgázenergia díj vagy a tűzifa megvásárlását segítő támogatással együttesen is igényelhető ellátásként kerülne bevezetésre. Földgázenergia díj támogatásra nem lenne jogosult az a személy, aki számára tárgyévben tűzifa megvásárlását segítő támogatás vagy természetben nyújtott tüzelősegélyre biztosított rendkívüli települési támogatás került megállapításra.

A rendelettervezetben foglaltak értelmében a tűzifa vásárlásának támogatása tekintetében a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapnál nem régebben kiállított számlával szükséges igazolni a tűzifa megvásárlását. Javasolt, hogy a tűzifa vásárlásához nyújtott támogatás ugyanazon személynek egy ingatlan vonatkozásában és ugyanazon lakóházra csak egy jogosult tekintetében kerülhessen megállapításra, függetlenül a lakóházban élő személyek és családok számától. A javaslat alapján, amennyiben az igénylő számára tárgyévben földgázenergia díj támogatás vagy természetbeni ellátásként nyújtott tüzelősegély került megállapításra, tűzifa vásárlásának támogatásában nem részesülhet. A tűzifa vásárlásához nyújtott támogatás esetében fatüzelésre alkalmas fűtőberendezéssel kell rendelkezni a támogatással érintett lakóházban, melyről a kérelem beadásakor az igénylő nyilatkozatot tesz. A fűtőberendezés meglétét a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálata környezettanulmány útján ellenőrizheti.

A támogatás javasolt összege:

A villamosenergia díj támogatás tekintetében a támogatás összege a kérelmező által a hivatal felé benyújtott – az egyetemes szolgáltató által kiállított – dokumentumban szereplő, a villamosenergia lakossági piaci áron történő igénybevételének az összege, de legfeljebb havi 5.000 Ft. A javaslat alapján a támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától számított 6 hónapra kerül megállapításra, de legfeljebb tárgyév december 31. napjáig. A támogatás mértéke maximum 30.000 Ft (6 hó * 5.000 Ft).

A földgázenergia díjtámogatás tekintetében a támogatási összeg a kérelmező által a hivatal felé benyújtott – az egyetemes szolgáltató által kiállított – dokumentumban szereplő, a földgáz versenypiaci költségeket tükröző áron történő igénybevételének az összege, de legfeljebb havi 15.000 Ft. Javasolt, hogy a támogatás ez esetben is a kérelem benyújtása hónapjának első napjától számított 6 hónapra kerüljön megállapításra, de legfeljebb tárgyév december 31. napjáig. A támogatás mértéke maximum 90.000 Ft (6 hó * 15.000 Ft).

A rendelettervezetben foglaltak szerint a tűzifa vásárlásához nyújtott támogatás összege a kérelmező által a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapnál nem régebben kiállított számlákon (több számla is becsatolható) szereplő, kifizetett összeg, de legfeljebb 90.000 Ft.

 

A fentieken túl a rendelettervezetben a gyakorlati tapasztalatok alapján kisebb pontosításokra is sor került.