TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
19/2023. (IX.27.) önkormányzati rendelete
a közterületek használatának rendjéről és a településtisztaságról szóló 19/2022. (XI.25.) önkormányzati rendelet módosításáról
Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés d) pontjában és a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 37. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. és 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 47. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Városüzemeltetési, Rendészeti és Városmarketing Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
A közterületek használatának rendjéről és a településtisztaságról szóló 19/2022. (XI. 25.) önkormányzati rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
„Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés d) pontjában, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés h) pontjában és a 88. § (4) bekezdés c) pontjában, és a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 37. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. és 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörben eljáró Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal mint környezetvédelmi igazgatási szerv és Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 47. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Városüzemeltetési, Rendészeti és Városmarketing Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:”
2. §
A közterületek használatának rendjéről és a településtisztaságról szóló 19/2022. (XI. 25.) önkormányzati rendelet 3. § 9. pont b) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A rendelet alkalmazása szempontjából:
Vendéglátó terasz, előkert:)
„b) az a) ponttól eltérően, a közterületen állandó jelleggel létesített, szilárd burkolattal, vagy fix kerítéssel kijelölt, illetve elhatárolt, fedett vagy fedetlen nyitott terület, kiszolgáló hely.”
3. §
A közterületek használatának rendjéről és a településtisztaságról szóló 19/2022. (XI. 25.) önkormányzati rendelet 10. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A 7. § (1) bekezdés 9., 17. és 18. pontjaiban meghatározott esetekben közterület-használati engedélyben meghatározott díj megfizetésére – amennyiben a közterület-használat kérelmezett időtartama a hat hónapot eléri – a közterület-használat jogosultja erre irányuló külön kérelmére részletfizetés engedélyezhető. Amennyiben a részletfizetési kedvezményről szóló döntésben foglalt fizetési kötelezettségét a közterület-használó nem teljesíti, a részletfizetési kedvezmény érvényét veszti, és a díjfizetési kötelezettség egy összegben esedékessé válik.”
4. §
A közterületek használatának rendjéről és a településtisztaságról szóló 19/2022. (XI. 25.) önkormányzati rendelet 12. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A használatba vevő a közterület-használati díjat a közterület tényleges használatára, valamint a közterületen elhelyezett létesítmény üzemeltetésére tekintet nélkül köteles megfizetni, kivéve, ha a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet alapján az üzlet megszűnését a megszűnést követő nyolc napon belül bejelenti a jegyzőnek, és a jegyző a bejelentést követően visszavonja a működési engedélyt és az üzletet törli a nyilvántartásból.”
5. §
A közterületek használatának rendjéről és a településtisztaságról szóló 19/2022. (XI. 25.) önkormányzati rendelet 30. §-a a következő (11) és (12) bekezdéssel egészül ki:
„(11) Az Önkormányzat megteszi a szükséges intézkedéseket Tiszaújváros közigazgatási területén elhagyott hulladék felszámolása érdekében, amely keretében
a) helyszíni ellenőrzést végez,
b) megkísérli a tulajdonos személyének felkutatását,
c) eljárást kezdeményez a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál,
d) intézkedik az elhagyott hulladék összegyűjtése és elszállítása érdekében.
(12) Közterületen a kézi hulladékgyűjtők kihelyezéséről és ürítéséről az önkormányzat gondoskodik. Az önkormányzat megbízásából kihelyezett köztéri kézi hulladékgyűjtő edényben csak a kézben összegyűjtött, kizárólag gyalogos forgalomban feleslegessé váló szemét helyezhető el.”
6. §
A közterületek használatának rendjéről és a településtisztaságról szóló 19/2022. (XI. 25.) önkormányzati rendelet 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„31. §
Aki a rendelet 5. § (1) bekezdésében, az 6. §-ában, a 18. § (3)–(6) bekezdéseiben, a 19. § (3) bekezdésében, a 20. § (1), (5) bekezdéseiben és a (6) bekezdés b) pontjában, a 21. § (1) bekezdésében, a 23. § (1), (2) és (5) bekezdéseiben, a 27. § (1)–(3) bekezdéseiben, a 29. § (1), (3)–(6) bekezdéseiben, a 30. § (1), (4), (6)–(8) és (10) bekezdéseiben meghatározott előírásokat megszegi, a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást tanúsít, és vele szemben természetes személy esetén ötvenezer forintig, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén ötszázezer forintig terjedő helyszíni bírság, illetve természetes személy esetén kétszázezer forintig, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén kétmillió forintig terjedő közigazgatási bírság szabható ki.”
7. §
Ez a rendelet 2023. október 1-jén lép hatályba.
Dr. Juhos Szabolcs s.k. Dr. Fülöp György s.k.
jegyző polgármester
Végső előterjesztői indokolás
Az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat megszűnése a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Hulladék tv.) 33. § (4) és (5) bekezdése alapján nem mentesíti az önkormányzatot a közterületen elhagyott hulladék felszámolásával, valamint a közterületről összegyűjtött települési hulladék kezelésével kapcsolatos, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 5. pontjában foglalt köztisztasági feladatok ellátása alól.
A jogszabályi módosítások következtében az önkormányzati rendeleti szabályozásban fennmaradó kötelező rendeletalkotási tárgykörök a Hulladék tv. 35. § (1) bekezdés h) pontja alapján az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedések körének, és a Hulladék tv. 88. § (4) bekezdés c) pontja alapján a közterületek tisztán tartására vonatkozó részletes szabályoknak a meghatározása.
Fentieket figyelembe véve, a rendelettervezetben kiegészítésre kerültek a már meglévő településtisztasággal kapcsolatos rendelkezések.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdése alapján az önkormányzatnak a környezetvédelmi, így a köztisztasági tárgyú rendeletének tervezetét véleményezésre meg kell küldenie a kormányhivatal környezetvédelmi, természetvédelmi és hulladékgazdálkodási főosztályának. Ennek eleget téve augusztus 3-án a rendelettervezet megküldésre került a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztályának, amely szerv a megküldött véleményében a rendelettervezettel szemben kifogást nem emelt.
Szükségessé vált továbbá a jobb érthetőség és átláthatóság miatt - a közterület-használati engedélyezés szempontjából - a vendéglátó teraszokra, illetve az előkertekre vonatkozó rendelkezések kiegészítése.
A rendelettervezetben kiegészítésre került a részletfizetéssel kapcsolatos szabályozás, a fizetési kötelezettség elmaradására vonatkozó előírással.
Az eddigi gyakorlati tapasztalatok alapján - például nem üzemeltetett vendéglátó-ipari egység előkertjének, teraszának esetében - kiegészítésre került a Rendelet közterületi-díjfizetéshez kapcsolódó azon rendelkezése, miszerint a használatba vevő a közterület-használati díjat a közterület tényleges használatára, valamint a közterületen elhelyezett létesítmény üzemeltetésére tekintet nélkül köteles megfizetni. A módosítás szerint a közterület használatba vevőjét nem kötelezzük a díj megfizetésére, amennyiben a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet alapján az üzlet megszűnését - a megszűnést követő nyolc napon belül - bejelenti a jegyzőnek, és a jegyző a bejelentést követően visszavonja a működési engedélyt és az üzletet törli a nyilvántartásból.
A rendelettervezet közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartásokat tartalmazó részében feltüntetésre került - így szankcionálhatóvá válik - az építtető építési, felújítási vagy bontási munkánál a közterület tisztántartásával kapcsolatos feladatainak elmaradása.