TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

6/2024. (III.28.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2016. (III.31.) önkormányzati rendelet módosításáról

 

Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (1)-(2) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 86. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pontjának 2.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

 

1.    §

A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2016. (III.31.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdés a) pont helyébe a következő rendelkezés lép:

 

(A rendelet hatálya kiterjed:)

a) Tiszaújváros közigazgatási területén tartózkodó és bejelentett lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkezőkre, hontalanokra, a magyar hatóság által menekültként, vagy oltalmazottként elismert személyekre, valamint Tiszaújváros közigazgatási területén élő hajléktalan személyekre,”

 

 

 

 

2.   §

 

A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 8/2016. (III.31.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

3. §

 

Ez a rendelet 2024. május 1-jén lép hatályba.

 

 

 Dr. Juhos Szabolcs s. k.     Dr. Fülöp György s. k.

   jegyző     polgármester

Végső előterjesztői indokolás:

 

A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeget, azaz az intézményi térítési díjat a fenntartónak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 115. § (1) bekezdése értelmében tárgyév április 1-jéig meg kell állapítania. Az ágazati jogszabályok értelmében az intézményi térítési díj a szolgáltatási önköltség mértékéig szabadon megállapítható. Fentiekre tekintettel a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ és a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ szolgáltatásonként kiszámította a 2024. évi szolgáltatási önköltséget. A számítások alapján megállapítható, hogy a 2023. évi adatokkal összehasonlításban egyes szolgáltatástípusokat érintően jelentős mértékű növekedés tapasztalható, míg néhány esetben csökkenés érvényesül. Összességében a díjköteles ellátások többségében – a személyi és az üzemeltetési költségek emelkedése következtében –a szolgáltatási önköltség átlagosan 9 %-kal növekedett.

 

A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások intézményi térítési díja – ami az ellátást igénybevevő által fizetett személyi térítési díj alapja – utoljára 2023. május 1-jétől módosult rendeleti szinten. Akkor az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, valamint az időskorúak átmeneti és tartós intézményi ellátása esetében az intézményi térítési díj 15%-kal, a fogyatékkal élők nappali ellátásának térítési díja a személyi térítési díj megállapításához szintén 15%-kal, a hajléktalanok átmeneti ellátása tekintetében a kedvezmény figyelembevételével megállapított térítési díj ugyancsak 15%-kal került megemelésre. A 15%-os intézményi térítési díj emelés a fent említett esetekben döntően 15%-os személyi térítési díj emelkedést eredményezett.

 

Az elmúlt évek során Tiszaújváros Város Önkormányzata mindig arra törekedett, hogy a személyes szociális szolgáltatásokat igénybe vevők a lehető legkedvezőbb térítési díj ellenében jussanak hozzá a számukra szükséges ellátásokhoz. Figyelembe véve a társadalmi és gazdasági körülmények kedvezőtlen alakulását, valamint azt a tényt, hogy a szolgáltatási önköltség, az intézményi térítési díj és a személyi térítési díj összege – különösen a koronavírus járvány miatti díjemelési tilalom következtében – jelentős mértékben eltávolodott egymástól, indokolt az intézményi térítési díjak fokozatos korrekciója, az önköltség és az intézményi térítési díj összegszerű közelítése annak érdekében, hogy egy későbbi, szükségszerű emelés ne eredményezzen drasztikus intézményi térítési díj, illetve ennek eredményeként személyi térítési díj emelkedést.

 

Fentiekre tekintettel, illetve összhangban a nyugellátások 2024. évi 6%-os emelésével, javasolt, hogy az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, valamint az időskorúak átmeneti és tartós intézményi ellátása esetében az intézményi térítési díj 6%-kal, a fogyatékkal élők nappali ellátásának intézményi térítési díja a személyi térítési díj megállapításához szintén 6%-kal, a hajléktalanok átmeneti ellátása tekintetében a kedvezmény figyelembevételével megállapított térítési díj ugyancsak 6%-kal kerüljön megemelésre.

 

A 6%-os intézményi térítési díj emelés a fent említett esetekben döntően 6%-os személyi térítési díj emelkedést eredményez.

 

Javasolt továbbá, hogy a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében az intézményi térítési díj az önköltség szintjén kerüljön megállapításra, mely 2024. évben 215 Ft/fő/ellátási napról 230 Ft/fő/ellátási napra növekedett. A változás az ellátottakat nem érinti, mivel minden jelzőrendszeres házi segítségnyújtást igénybe vevő szociálisan rászorult, így az ellátás igénybevételére térítési díjmentesen jogosult.  

 

A gondozóházi ellátás esetén az intézményi térítési díj jelentős, havi 10.000 Ft-ot meghaladó emelkedése az ellátottak tekintetében nem jelent ilyen mértékű személyi térítési díjnövekedést, mivel az ellátást igénybe vevő által fizetett térítési díj (személyi térítési díj) a Szoctv. 117. § (1) bekezdés c) pontja értelmében az ellátott jövedelmének maximum 60%-a, tehát a személyi térítési díjemelkedés annak függvényében, hogy ki milyen összegű nyugellátással rendelkezik a nyugdíjemeléseket követően, egyénenként eltérő mértékű lehet.

 

Az idősotthoni ellátás esetében az ellátott által fizetendő személyi térítési díj az intézményi térítési díjjal megegyező összeg, de maximum az ellátott havi jövedelmének a 80%-a, valamint, amennyiben az ellátott jövedelmének a 80%-a nem éri el az intézményi térítési díj mértékét, a hozzátartozó vállalhatja a 80%-os jövedelemhányad intézményi térítési díj mértékéig történő kiegészítését. Az intézmény tájékoztatása szerint az idősek otthonában az előző évhez hasonlóan 5 ellátott esetében - mivel a jövedelmének a 80%-a nem éri el az intézményi térítési díj mértékét - a hozzátartozó kiegészíti a 80%-os jövedelemhányadot az intézményi térítési díj mértékéig. Figyelembe véve a nyugdíjemelések mértékét, vélhetően a térítési díjváltozást követően sem lesz indokolt nagyobb létszámú ellátott esetében a hozzátartozó, vagy esetleg készpénzvagyon bevonása a térítési díj kiegyenlítése céljából.

 

A Hajléktalanok Átmeneti Szállásának igénybevevői esetében javasolt 6%-os térítési díjemelkedés – ami havi 150 Ft, illetve 300 Ft összegű személyi térítési díjemelkedést jelent, tekintve, hogy a kedvezmény jelentős, így a személyi térítési díj a jövedelemmel rendelkezők esetében meglehetősen alacsony szinten került megállapításra – aránytalan terhet nem ró az ellátottakra.

 

Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a értelmében fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie, melyre tekintettel a díjemelést tartalmazó rendeletmódosítás hatálybalépésének dátuma 2024. május 1. napja. Fentiek alapján a személyi térítési díj összege tekintetében az új térítési díjat a változást követő hónap első napjától, azaz tárgyév június első napjától kell megállapítani, illetve megfizetni.

 

Fentieken túl javasolt a rendelet normaszövegében az 1. § (1) bekezdés a) pontjának módosítása, a személyi hatályra vonatkozó meghatározás fogalmi pontosítása érdekében.