TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
16/2024. (XI.29.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016. (I.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 94. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pontjának 2.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A bölcsődei ellátás tekintetében a rendelet hatálya a Gyvt. 94. § (5a) bekezdés a) pontjában foglalt esetben és mértékig kiterjed a Tiszaújváros közigazgatási területén kívül lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező gyermekre.”
2. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 11. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A bölcsődei alapellátáson túl nyújtott időszakos gyermekfelügyeletért fizetendő személyi térítési díjat a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ intézményvezetője az 1. melléklet alapján állapítja meg.
(5) Az időszakos gyermekfelügyelet keretében igénybe vehető gyermekétkeztetésért fizetendő térítési díj a 2. melléklet 1. táblázatában a bölcsődére vonatkozó gyermekétkeztetési intézményi térítési díjjal megegyező összegben kerül megállapításra.”
3. §
(1) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 12. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Ha a határidő eredménytelenül telt el, a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ igazgatója a kötelezett nevét, lakcímét és a fennálló díjhátralékot nyilvántartásba veszi. Az intézmény igazgatója a nyilvántartást az elmaradt térítési díj megfizetésére nyitva álló 15 napos fizetési határidő lejártától számított 8 napon belül megküldi a lakcím szerint illetékes Család- és Gyermekjóléti Szolgálat vezetője részére.”
(2) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 12. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:
„(10) A bölcsődei alapellátáson túl nyújtott időszakos gyermekfelügyeletért fizetendő térítési díjat a szolgáltatás igénybevételét követő munkanapon, a Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ részére, a megállapodásban foglaltak szerint kell megfizetni.”
4. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 16. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A Család- és Gyermekjóléti Központ keretében önkéntes formában igénybe vett ellátás megszűnik, ha a szolgáltatást igénybe vevő vagy törvényes képviselője az önkéntes együttműködés feltételeit nem teljesíti, és a veszélyeztetettség fennállására tekintettel - együttműködési kötelezettséggel járó - hatósági intézkedés elrendelése válik szükségessé. A Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatásainak igénybevétele térítésmentes.”
5. §
(1) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 17. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Bölcsődei ellátásra jogosult az a gyermek, aki
a) tiszaújvárosi lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel (a továbbiakban: lakcím) rendelkezik, vagy
b) Tiszaújvároson kívül lakcímmel rendelkezik és a vele együtt élő mindkét szülője vagy törvényes képviselője tiszaújvárosi munkahellyel rendelkezik, továbbá a vele egy háztartásban élő testvére otthon gondozott vagy az (1) bekezdés szerinti bölcsőde ellátottja, vagy tiszaújvárosi köznevelési intézménnyel áll jogviszonyban. ”
(2) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 17. §-a a következő (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:
„(2a) A bölcsődei ellátás a Tiszaújvároson kívül lakcímmel rendelkező gyermekek részére a tiszaújvárosi lakcímmel rendelkező valamennyi jogosult gyermek bölcsődei ellátásának biztosítása mellett fennmaradó szabad kapacitás terhére, a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett mindenkori bölcsődei férőhelyszám 25%-áig nyújtható.
(2b) A kérelmet a szülő vagy törvényes képviselő a 8. mellékletben meghatározott nyomtatványon az intézmény vezetőjénél nyújthatja be.”
(3) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A bölcsődei ellátás igénybevételéről, megszüntetéséről az intézményvezető saját hatáskörben dönt. Döntéséről a gyermek törvényes képviselőjét írásban értesíti. A bölcsődei ellátást az intézményvezető megszünteti, ha a jogosultsági feltételek megszűnnek, illetve, ha azt a gyermek törvényes képviselője kéri. Ha a törvényes képviselő az intézményvezető döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat.”
(4) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 17. §-a a következő (5)–(7) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A bölcsődei ellátás keretében a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ az (1) bekezdés szerinti alapellátáson túl nyújtott szolgáltatásként időszakos gyermekfelügyeletet biztosít.
(6) Az alapellátáson túl nyújtott szolgáltatásként biztosított időszakos gyermekfelügyeletet előzetes jelzés alapján, a bölcsőde nyitvatartási idejében a Tiszaújvárosban lakcímmel rendelkező,
a) első életévét betöltött, de negyedik életévét be nem töltött gyermek,
b) első életévét betöltött, de hatodik életévét be nem töltött gyermek az óvodai zárva tartás időtartama alatt
veheti igénybe.
(7) Az időszakos gyermekfelügyelet igénybevételéről az intézményvezető saját hatáskörben dönt.”
6. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
7. §
Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.
dr. Juhos Szabolcs s.k. Dr. Fülöp György s.k.
jegyző polgármester
Végső előterjesztői indokolás
Az utóbbi évek adatai alapján a bölcsőde éves kapacitáskihasználtsága csökkenő tendenciát mutat, a 2019. évi 78%-ról 2023-ra 69%-os szintre esett vissza. A beíratott gyermekek létszámát befolyásolják az időszakot jellemző kedvezőtlen demográfiai és társadalmi tendenciák, melyek Tiszaújváros tekintetében is éreztetik hatásukat.
A népesség csökkenését eredményezi a szomszédos településekre történő kiáramlás, továbbá a születések számának – az utóbbi öt év során több, mint egyharmadával való (134-ről 87-re) – csökkenése. Negatív hatást gyakorol továbbá a közintézmény által nyújtott szolgáltatás igénybevételére a magánbölcsődék terjedése is.
Figyelembe véve, hogy a népesség előrejelzések szerint Magyarországon a lakosság lélekszámának folyamatos csökkenésével és elöregedésével kell számolni, feltételezhető, hogy a jelenlegi működési keretek megtartása mellett a bölcsődei igénybevételi adatok tekintetében nem várható pozitív irányú elmozdulás. Ugyanakkor városunk gazdasági erejénél és munkaerő-piaci helyzeténél fogva a környező településeken élő munkaerő vonatkozásában jelentős koncentráló hatással bír, ami a magas számú kisgyermekes munkavállaló igényeit figyelembe véve, szükségessé teszi a bölcsődei ellátás-szervezés elveinek átgondolását.
Tekintettel arra, hogy az ellátotti létszám a bölcsőde vonatkozásában a Magyarország éves költségvetéséről szóló mindenkori törvény alapján a fenntartó önkormányzat számára nyújtható állami támogatás meghatározásának alapjául szolgál, célszerű az elérhető legmagasabb igénybevevői létszám – és ezzel párhuzamosan a legkedvezőbb finanszírozási mutatók – realizálása, nevezetesen a beíratott gyermekek számát tekintve az engedélyezett férőhelyszám (108 férőhely) legalább 50%-ának elérése.
Az önkormányzat által nyújtott gyermekjóléti ellátásnak szoros összefüggésben kell állnia a megjelenő szükségletekkel, adekvát módon és időben kell reagálnia a kihívásokra, ezért a fentiekre tekintettel, a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ intézményvezetője a Polgármesteri Hivatallal együttműködve kidolgozta a bölcsőde működtetésének optimalizálására irányuló elképzeléseit összefoglaló szakmai javaslatát. Az ellátotti érdekérvényesülés, továbbá ellátás-szervezési, és humán-erőforrás gazdálkodási szempontok figyelembevételével kialakított, önkormányzati rendeletmódosítást igénylő kezdeményezések összefoglalva az ellátásban részesülők, illetve a szolgáltatások körének bővítésére irányulnak, az alábbiak szerint.
Az ellátotti kör bővítését szolgálhatja, hogy a Tiszaújvárosban lakcímmel rendelkezőkön túl – a Gyvt. 94. § (5a) bekezdésének a) pontja által biztosított lehetőséggel élve – a szolgáltatás kiterjesztésre kerül az ellátási területen kívül lakcímmel rendelkezők részére, a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett férőhelyszám 25%-ának mértékéig (27 férőhely), az ellátási területen jelentkező valamennyi igény biztosítása mellett fennmaradó szabad kapacitás terhére. Az intézmény tájékoztatása szerint átlagosan havonta 5-7 esetben fogalmazódik meg felvételi igény Tiszaújvároson kívül élő, de valamilyen formában a városhoz kötődő családok részéről.
Fentiekre tekintettel javasolt a bölcsődei ellátás igénybevételére jogosultak körébe bevonni azt a gyermeket, aki Tiszaújvároson kívül rendelkezik lakcímmel, és a vele együtt élő mindkét szülője vagy törvényes képviselője tiszaújvárosi munkahellyel rendelkezik, továbbá a vele egy háztartásban élő testvére otthon gondozott, vagy a „Napsugár” Bölcsőde ellátottja, vagy tiszaújvárosi köznevelési intézménnyel áll jogviszonyban.
Az intézmény Tiszaújváros Szociális Szolgáltatástervezési Koncepciójában foglaltakkal összhangban, a tiszaújvárosi szülőket a szolgáltatási paletta bővítésével is meg kívánja szólítani, az alkalomszerűen, szakképzett kisgyermeknevelők közreműködése mellett, kiegészítő szolgáltatásként kínált időszakos gyermekfelügyelettel. A szolgáltatást a javaslat szerint a Tiszaújvárosban lakcímmel rendelkezők vehetik igénybe, térítési díj ellenében. A szolgáltatás bevezetésével elérhető a kapacitáskihasználtság javulása, továbbá igénybevétele csatornaként szolgálhat egyéb ellátásokhoz, közelebb hozva a lakosságot az intézményhez.
A szolgáltatás nyújtásának a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletben meghatározott szakmai, tárgyi, személyi feltételei biztosítottak.
Az időszakos gyermekfelügyelet szolgáltatásért fizetendő térítési díjat nettó 500 Ft/fő/óra összegben javasolt meghatározni.
Figyelembe véve, hogy a bölcsődei ellátásért fizetendő térítési díj (nettó 120 Ft/fő/nap) évek óta nem változott, és töredéke a szolgáltatási önköltség egy főre jutó egy napi összegének (nettó 15.142 Ft/fő/nap), illetve az intézményi térítési díjnak (nettó 5.900 Ft/fő/nap), valamint jelentősen elmarad más településeken érvényesített összegektől, indokolt a bölcsődei gondozás díjának a Tiszaújvárosban lakcímmel rendelkezők részére nettó 240 Ft/fő/nap összegben, a Tiszaújvároson kívül lakcímmel rendelkezők részére nettó 500 Ft/fő/nap összegben történő meghatározása.