TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

20/2024. (XII.13.) önkormányzati rendelete

a távhőszolgáltatásról szóló 18/2014. (VIII.29.) önkormányzati rendelet módosításáról

 

Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (5) bekezdésében, valamint a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a 6. § (2) bekezdés a)-g) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva, a fogyasztóvédelmi hatóság és a felhasználói érdekképviselet véleményének figyelembevételével, a Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 3. pontjának 3.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Városüzemeltetési, Rendészeti és Városmarketing Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. §

A távhőszolgáltatásról szóló 18/2014 (VIII.29.) önkormányzati rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

„Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (5) bekezdésében, valamint a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a 6. § (2) bekezdés a)-g) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva, a fogyasztóvédelmi hatóság és a felhasználói érdekképviselet véleményének figyelembevételével, a Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 3. pontjának 3.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Városüzemeltetési, Rendészeti és Városmarketing Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:”

2. §

A távhőszolgáltatásról szóló 18/2014 (VIII.29.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

 

„6/A. Hiteles hőmennyiségmérő, költségmegosztó készülék felszerelése, alkalmazása és távleolvasásra képes rendszer kialakítása

9/A. §

(1) A felhasználónak a fűtési célú hőmennyiség épületrészenkénti hiteles mérésének kialakítása vagy a költségmegosztók alkalmazása esetére költséghatékonysági vizsgálatot kell lefolytatnia a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet 17/C. § (1a)-(1d) bekezdések rendelkezései szerint. A költséghatékonysági vizsgálat tekintetében a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet 8. melléklet 6. sorában Tiszaújváros ellátási területén a megtakarítási arány (E) értéke:

a)  termosztatikus radiátorszeleppel szerelt hőleadók esetén: 0,15,

b)  kézi radiátorszeleppel szerelt hőleadók esetén: 0,1.

(2) A felhasználó a megvalósíthatóságról és a költséghatékonysági vizsgálat eredményéről köteles nyilatkozni a távhőszolgáltató felé legkésőbb 2025. december 31. napjáig.

(3) Amennyiben a vizsgálat eredményeképpen a hőmennyiségmérők vagy fűtési költségmegosztók felszerelése és alkalmazása műszakilag megvalósítható és költséghatékony, a felhasználó a költséghatékonysági vizsgálat elvégzése után egy éven belül, de legkésőbb 2027. január 1. napjáig köteles gondoskodni a közös használatú épületrészek kivételével a hőmennyiségmérők vagy fűtési költségmegosztók felszereléséről és alkalmazásáról. A költségmegosztókra vonatkozó kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése a jegyző feladata.

(4) Amennyiben az adott épületben a hőmennyiségmérők vagy fűtési költségmegosztók felszerelése megtörtént, úgy arról a felhasználó szintén köteles nyilatkozni a távhőszolgáltató felé. A beérkezett nyilatkozat alapján a távhőszolgáltató köteles költségosztós elszámolást alkalmazni a benyújtást követő fűtési időszak kezdetétől. A 2026. május 15. előtt benyújtott nyilatkozatok esetén a távhőszolgáltató köteles a 2026/27. évi fűtési időszaktól költségosztós elszámolást alkalmazni.

(5) Abban az esetben, ha annak ellenére, hogy a fűtési költségmegosztók alkalmazása a vizsgálat eredményeként költséghatékony megoldásnak minősül, de azok felszereléséről a megadott határidőn belül a felhasználó nem gondoskodik úgy távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet 17/E. § (3a) bekezdés szerinti jogkövetkezmény alkalmazására kerül sor.

(6) Ha a felhasználó nem végzi el a költséghatékonysági vizsgálatot, továbbá ha a (2) bekezdésben foglaltaknak sem tesz eleget, abban az esetben a 2027. január 1. napjától az (5) bekezdésben meghatározott szankció alkalmazandó mindaddig, amíg a felhasználó kötelezettségének eleget nem tesz.”

3. §

A távhőszolgáltatásról szóló 18/2014 (VIII.29.) önkormányzati rendelet 19. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Csatlakozási díj: az új vagy növekvő távhőigénnyel jelentkező felhasználási hely tulajdonosa által a távhőszolgáltatás díjával nem fedezett fejlesztési költségekre a szolgáltató részére fizetendő díj, melynek mértéke:

a)  bekötővezeték létesítéséhez: 120.000,- Ft/nyomvonal folyóméter + Áfa,

b)  szolgáltatói tulajdonú berendezések bővítéséhez, átalakításához: 20.000.000,- Ft/MW + Áfa.”

4. §

A távhőszolgáltatásról szóló 18/2014 (VIII.29.) önkormányzati rendelet 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A távhőellátás fejlesztésének további lehetséges területei, az épületek, családi házak fűtésének környezetvédelmi, levegő-tisztaságvédelmi szempontból lehetséges további megoldásai Tiszaújváros Építési Szabályzatáról szóló rendeletében kerülnek meghatározásra.”

5. §

Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.

 

 

 

Dr. Juhos Szabolcs s.k.      Dr. Fülöp György s.k.

jegyző                    polgármester

 

Végső előterjesztői indokolás

 

2024. január 1-jei hatállyal módosult a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.), valamint a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet is (a továbbiakban: Korm. rendelet). A Tszt. 6. § (2) bekezdés j) pontja szerint az önkormányzat képviselő-testületének 2024. december 31-ig rendeletben kell megállapítania a fűtési költségmegosztó felszerelésének műszaki megvalósíthatósági és költséghatékonysági egyedi szempontjait, ütemezését és egyéb feltételeit.

A Korm. rendelet 17/C. § (1c) bekezdése szerint az épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakításának költséghatékonyságát a Korm. rendelet 8. sz. melléklet szerint elvégzett költséghatékonysági vizsgálat alapján kell megállapítani. Meglévő fűtési költségmegosztó hiteles fűtési hőmennyiségmérőre történő cseréje nem tekinthető költséghatékonynak.

A Tszt. 57. § (3) bekezdése szerint a távhőszolgáltatás csatlakozási díját külön jogszabályban meghatározott szempontok szerint úgy kell meghatározni, hogy az a hatékonyan működő vállalkozó szükséges és indokoltan felmerült ráfordításaira és a működéséhez szükséges nyereségre fedezetet biztosítson, és a legkisebb költség elvének érvényre juttatása érdekében e vállalkozásokat gazdálkodásuk hatékonyságának és az általuk nyújtott szolgáltatás minőségének folyamatos javítására ösztönözze.

Az előzőekben kifejtett okok következtében megvalósított módosítások mellett szükségessé vált a jogszabály tartalmi deregulációja, amely eredményeként több pontosítást is tartalmaz a rendelettervezet.