TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
3/2025. (III.28.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016. (I.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] A gyermekek ellátásának biztosítása érdekében indokolt a gyermekétkeztetés, a bölcsődei gondozási díj, valamint a szociális támogatások felülvizsgálata. A 2025. évi közbeszerzési nyersanyagárak változása szükségessé teszi a gyermekétkeztetési normák emelését, míg a bölcsődei gondozási díjat a vonatkozó jogszabályok előírásai alapján évente meg kell határozni. Emellett a táboroztatási és iskolakezdési támogatások felülvizsgálata az elmúlt időszak gazdasági változásai – különösen az infláció és a béremelkedések – miatt vált indokolttá. A rendeletmódosítás célja, hogy a gyermekek ellátása továbbra is fenntartható, igazságos módon valósuljon meg, összhangban a helyi közösség igényeivel, biztosítva a támogatások értékállóságát és elérhetőségét a rászoruló családok számára.
[2] Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében és a 151. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 94. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pontjának 2.7. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására irányuló kérelmet a mellékletekben meghatározott formanyomtatványokon írásban – személyesen vagy postai úton –, vagy a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvényben (a továbbiakban: Dáptv.) meghatározott elektronikus úton a Polgármesteri Hivatalnál lehet benyújtani.”
2. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 7. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A táboroztatási támogatás megállapítása iránti kérelmet a 4. melléklet szerinti formanyomtatványon írásban – személyesen vagy postai úton –, vagy a Dáptv.-ben meghatározott elektronikus úton a Polgármesteri Hivatalnál lehet benyújtani tárgyév június 30. napjáig.”
3. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti jogosultak részére a térítési díjkedvezményt pénzbeli ellátásként kell nyújtani, amennyiben a tanuló nem tiszaújvárosi állami vagy önkormányzati fenntartású köznevelési intézményben veszi igénybe az étkeztetést, vagy tartós betegségben szenved és az ellátást nyújtó intézményben nem tud étkezést igénybe venni. A térítési díjkedvezmény megállapítására az ellátási napok számának figyelembevételével kerül sor. A díjtámogatás kérelmező részére történő kiutalása két részletben – tárgyév október 31. napjáig, valamint a tárgyévet követő év január 31. napjáig – történik. Az intézményi gyermekétkeztetési térítési díjkedvezmény megállapítása iránti kérelmet az 5. melléklet szerinti formanyomtatványon írásban – személyesen vagy postai úton –, vagy a Dáptv.-ben meghatározott elektronikus úton a Polgármesteri Hivatalnál lehet benyújtani. A kérelmek elbírálásáról a polgármester dönt.”
4. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 10. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(5) A család- és gyermekjóléti szolgálat a (4) bekezdés szerinti értesítés alapján felveszi a kapcsolatot a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeket nevelő családdal, és szükség szerint segítséget nyújt a jogosultnak a 6. melléklet szerinti nyilatkozat kitöltéséhez és benyújtásához.
(6) A szünidei gyermekétkeztetés megállapítása iránti nyilatkozat – az évközi szünet időtartama kivételével – a tanév során írásban, személyesen vagy postai úton, vagy a Dáptv.-ben meghatározott elektronikus úton a Polgármesteri Hivatalnál bármikor benyújtható, illetve módosítható.”
5. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 11. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A bölcsődei ellátás keretében nyújtott gondozásért fizetendő személyi térítési díjat a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ vezetője az 1. melléklet alapján állapítja meg.”
6. §
A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 13/A. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Évente egyszeri alkalommal iskolakezdési támogatásban részesülhet az a gyermek, illetve 23. életévét be nem töltött nagykorú személy, aki alap- vagy középfokú köznevelési intézmény nappali tagozatán tanul, és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a 440%-át, egyedülállók, gyám által nevelt gyermek esetén az 500%-át, feltéve, hogy a nagykorú, illetve a gyermek és az egyik törvényes képviselője a kérelem benyújtását megelőzően legalább egy éve folyamatos tiszaújvárosi bejelentett lakóhellyel rendelkezik, és a nagykorú, illetve a gyermek és törvényes képviselője életvitelszerűen a tiszaújvárosi lakcímükön élnek.
(2) A támogatás összege tanulónként 15.000 Ft. A támogatás pénzbeli juttatás formájában nyújtható.
(3) Az iskolakezdési támogatás megállapítása iránti kérelmet a 10. melléklet szerinti formanyomtatványon írásban – személyesen vagy postai úton –, vagy a Dáptv.-ben meghatározott elektronikus úton a Polgármesteri Hivatalnál lehet benyújtani. A kérelmek benyújtási határideje minden év szeptember 30.”
7. §
(1) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) A gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló 1/2016 (I.28.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
8. §
Ez a rendelet 2025. május 1-jén lép hatályba.
Dr. Juhos Szabolcs s.k. Dr. Fülöp György s.k.
jegyző polgármester
Végső előterjesztői indokolás
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 147. § (3) bekezdése értelmében a fenntartónak a bölcsődei ellátás tekintetében a szolgáltatási önköltséget a tárgyévre tervezett adatok alapján a tárgyév április elsejéig meg kell állapítania, valamint meghatározásra kell, hogy kerüljön – a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás figyelembevételével – a szolgáltatás intézményi térítési díja is.
Fentiek alapján a kiszámított szolgáltatási önköltség (9.417 Ft/nap/fő) és az egy napra eső állami támogatás (8.430 Ft/fő) különbözete alapján a bölcsődei ellátás keretében nyújtott gondozás egy ellátottra jutó – kerekített – intézményi térítési díja 990 Ft/nap. Továbbá a Gyvt. 151. §-a értelmében az önkormányzat az általa – kötelező feladatként – biztosított gyermekétkeztetés tekintetében is köteles meghatározni az intézményi térítési díjat, melynek alapja az élelmezés nyersanyag költségének egy ellátottra jutó napi összege. A 2025. január 1. napjától érvényes közbeszerzési nyersanyagárak alapján áttekintésre került a 2025. évre vonatkozó élelmezési költség. Ennek eredményeként – az életkori sajátosságoknak megfelelő táplálkozás-egészségügyi előírások figyelembevételével – kizárólag a bölcsődei és az óvodai gyermekétkeztetés tekintetében javasolt norma emelés. A díjemelést tartalmazó önkormányzati rendeletmódosítás hatálybalépésének dátuma 2025. május 1. napja, tekintettel Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-ában foglaltakra, mely alapján a fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.
Tiszaújváros Város Önkormányzata mindig kiemelt figyelemmel fordult a gyermeket nevelő családok, a hátrányos helyzetű gyermekek, illetve a nehéz életkörülmények között élők felé, ezért a szociális ellátórendszer keretein belül számos ellátással támogatja az arra rászorulókat. Az Önkormányzat célja a szociális vívmányok megőrzése, és minél magasabb színvonalon történő biztosítása, melynek érdekében folyamatos és rendszeres az önkormányzati rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások felülvizsgálata.
Jelenleg az önkormányzati rendeletben meghatározott támogatások igénybevételére vonatkozó rendelkezések módosítását indokolja a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedése, valamint az elmúlt időszakot jellemző infláció, melyre tekintettel szükséges biztosítani a támogatások értékállóságát.
Fentiekre tekintettel javasolt az önkormányzat által önként vállalt feladatként nyújtott táboroztatási támogatás szabályainak módosítása. A jelenleg hatályos rendelkezés értelmében a táboroztatási támogatás egy főre jutó jogosultsági jövedelemhatára családban élő tanuló esetén 94.050 Ft, egyedülálló, gyám által nevelt tanuló esetében 85.500 Ft. A szünidő tartalmas és hasznos eltöltése és az ezzel kapcsolatos kiadások enyhítése érdekében javasolt a táboroztatási támogatás egy főre jutó jogosultsági jövedelemhatárának megemelése családban élő tanuló esetén 125.400 Ft-ra, egyedülálló, gyám által nevelt tanuló esetében 142.500 Ft-ra. Javasolt továbbá a támogatás mértékét nyári napközis tábor esetén tanulónként 12.000 Ft helyett 15.000 Ft összegben meghatározni.
Fentieken túl, az önként vállalt feladatként biztosított iskolakezdési támogatás tekintetében javasolt az egy főre jutó jogosultsági jövedelemhatárt – a szociális vetítési alap összegéhez viszonyítottan – családban élő tanuló esetén 85.500 Ft-ról 125.400 Ft-ra, egyedülálló, gyám által nevelt tanuló esetében 91.200 Ft-ról 142.500 Ft-ra megemelni, míg a támogatás mértékét tanulónként 10.000 Ft helyett 15.000 Ft összegben meghatározni.
A támogatások jövedelemhatárának emelése kompenzálja a bérek növekedése miatt tapasztalható jövedelememelkedést. Ennek eredményeként a rászoruló családok továbbra is jogosultak maradhatnak a táboroztatási és az iskolakezdési támogatásra.
A támogatások összegének növelése enyhítheti az infláció okozta magasabb költségeket, ezzel segítve a gyermekes családokat.
Továbbá kisebb pontosítás javasolt a rendelet normaszövegét érintően, tekintettel arra, hogy a helyi jogalkotás során az önkormányzati rendeleteknek illeszkedniük kell a jogrendszerbe, valamint összhangban kell, hogy álljanak a magasabb szintű jogszabályokkal.