TISZAÚJVÁROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
7/2025. (V.30.) önkormányzati rendelete
Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza meg; a rendeletmódosítás célja a dinamikusan változó központi jogszabályokhoz és gazdasági környezethez való alkalmazkodás.
[2] Tiszaújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 47. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Ellenőrző, Tulajdonosi és Ügyrendi Bizottság, az Oktatási, Művelődési, Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság, valamint a Városüzemeltetési, Rendészeti és Városmarketing Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
A Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 56. § (2) bekezdés b)–e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A tiszteletdíj mértéke)
„b) állandó bizottságok elnökei részére az alapdíjon felül 280.000 Ft,
c) állandó bizottságok tagjainak részére az alapdíjon felül 130.000 Ft,
d) állandó bizottságok nem képviselő tagjainak részére 130.000 Ft,
e) tanácsnokok részére az alapdíjon felül 220.000 Ft.”
2. §
(1) A Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
3. §
Ez a rendelet 2025. július 1-jén lép hatályba.
Dr. Juhos Szabolcs s.k. Dr. Fülöp György s.k.
jegyző polgármester
Végső előterjesztői indokolás:
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 35. §-a rendelkezik arról, hogy a Képviselő-testület az önkormányzati képviselőnek, a bizottsági elnöknek, a bizottság tagjának, a tanácsnoknak rendeletében meghatározott tiszteletdíjat állapíthat meg. Ha az önkormányzati képviselő tanácsnok, önkormányzati bizottság elnöke vagy tagja, számára magasabb összegű tiszteletdíj is megállapítható. Fontos kritérium, hogy az önkormányzati képviselő számára történő tiszteletdíj megállapítása nem veszélyeztetheti az önkormányzat kötelező feladatai ellátását, melyből következik, hogy a fenti szabályok figyelembevételével a tiszteletdíjak mértéke a Képviselő-testület szabad mérlegelési jogkörébe tartozik.
Tiszaújváros Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2018. (III.29.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 56. § (2) bekezdése szabályozza az önkormányzati képviselők, az állandó bizottságok elnökei, az állandó bizottságok képviselő és nem képviselő tagjai, valamint a tanácsnokok részére megállapítandó tiszteletdíjak mértékét. A tiszteletdíj mértékének alapja a mindenkori polgármesteri illetmény.
Az Mötv. 2024-ben hatályba lépett új rendelkezései alapján a polgármester illetménye évről évre dinamikusan változni fog. Az új központi jogszabályi környezet a helyben választott képviselők, illetve nem képviselő bizottsági tagok díjazási rendszerének újragondolását indokolta.
Előzetes törvényességi egyeztetés zajlott a kormányhivatallal, melynek eredményeként javasolt az, hogy a bizottsági munkáért a képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok ugyanolyan mértékű díjazásban részesüljenek: ennek mértéke 130.000 Ft-ban kerülne megállapításra, mely összeg a nem képviselő bizottsági tagok esetében 30%-kal magasabb a jelenlegi tiszteletdíjnál. Mindezekből eredően javasolt továbbá az is, hogy az önkormányzati képviselők képviselői tevékenységükön felül végzett munkájáért (bizottsági tagsági, bizottsági elnöki, tanácsnoki munka) járó díjtételek – a nem képviselő bizottsági tagokhoz hasonlóan és a polgármesteri illetmény jövőbeli változásaitól függetlenítve – konkrét összegben kerüljenek meghatározásra.
Fentiekre tekintettel az SZMSZ-ben az 56. § (2) bekezdésének a) pontja a továbbiakban is változatlan tartalommal szerepel, míg a többi pontban a százalékos összeg-meghatározás helyett konkrét számadatok kerültek feltüntetésre.
Az új struktúra összhangban áll mind az Mötv., mind pedig a vonatkozó jogelvek által támasztott követelményekkel, továbbá kiemelendő, hogy a javaslat értelmében minden képviselőnek – legyen az egyéni választókerületben mandátumot szerzett vagy listáról bekerült – egyenlő százalékos mértékben emelkedne a tiszteletdíja.
Az alábbi módosítási javaslatok az SZMSZ 2. és 4. mellékleteit érintik.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 83. § (2) bekezdés g) pontjában rögzített, a fenntartó hatáskörébe helyezett továbbképzési program jóváhagyása – a korábban hatályos végrehajtási jogszabályban foglaltak szerint – egy középtávú, ötévenként elkészített továbbképzési program jóváhagyását jelentette. A 2025. január 1-jétől hatályba lépett új végrehajtási jogszabály – a pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet – értelmében a fenntartói jóváhagyás már az igazgató által a nevelési évet megelőző év április 30-áig elkészített, egy nevelési évre szóló pedagógus-továbbképzési intézményi programra vonatkozik. Az új végrehajtási jogszabály rendelkezései fenntartói hatáskörbe helyezték továbbá a pedagógus-továbbképzési intézményi programba felvett pedagógusok pedagógus-továbbképzési kötelezettségei teljesítésének ellenőrzését, valamint annak jóváhagyását, hogy a pedagógus az Oktatási Hivatal által szervezett köznevelési igazgatóképzésen vehessen részt. A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 70. §-ában meghatározott pedagógus-továbbképzési kötelezettség teljesítéséhez kapcsolódó – a vonatkozó új végrehajtási jogszabályban meghatározott – fenntartói hatáskörbe tartozó feladatok számának növekedése, gyakoriságának éves szintre emelkedése indokolja azok polgármesteri hatáskörbe helyezését (SZMSZ 2. melléklete).
A Polgármesteri Hivatalokban dolgozók engedélyezett létszámát az SZMSZ-ben szükséges szabályozni. A jelenleg hatályos SZMSZ 4. melléklete értelmében a Hivatalnak 70 főfoglalkozású munkavállalója lehet. A Polgármesteri Hivatal humánerőforrás helyzetével kapcsolatosan kiemelendő, hogy már évek óta jellemző a tudatosabb, fegyelmezettebb, ugyanakkor humánus létszámgazdálkodás. Egy-egy jogviszony megszűnésekor körültekintően megvizsgálásra kerül az adott munkakör betöltésének szükségessége. Új gyakorlatok lettek bevezetve a hosszabb távon kiesett kollégák pótlására, természetesen az észszerűség, a humanitás, és a takarékosság elvének szem előtt tartása mellett.Mindezen szemléletnek és intézkedéseknek köszönhetően lehetőség van – a közszolgáltatások színvonalának megtartása mellett – az engedélyezett létszámkeret 4 fővel történő csökkentésére.